Metroens påvirkning på boligpriserne over tid

Metroen i København har ikke kun forbedret muligheden for at komme hurtigt fra A til B for indbyggere og besøgende i hovedstaden. Løftet i infrastrukturen har også haft en positiv effekt på boligpriserne.

I en opdateret analyse har Boligsiden undersøgt priserne på ejerlejligheder i de to nabopostnumre Brønshøj og Vanløse, der begge ligger i samme afstand til centrum af København.

Analysen viser, at priserne lå på niveau frem mod et år inden åbningen af metroen i Vanløse i 2003. Siden er der opstået en mærkbar prisforskel, som er forsat frem til i dag.

”Priskurven for Brønshøj og Vanløse har fra 1992 til 2002 nærmest været identisk. Det fortæller os, at vi har at gøre med to områder, der gennem mange år har været lige attraktive for boligkøberne – endda på trods af, at der i Vanløse er op til flere S-togsstationer. Ser vi på salget af ejerlejligheder i året, inden metroen stod færdig, fik priserne et løft i Vanløse. Den udvikling er forsat frem til i dag, når vi sammenholder de to områder,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Se prisudviklingen her:


Metro station boligpriser

Flere områder har fået gavn af metroen

Fra 2002, året inden metroens åbning, og frem til 2018 er priserne på ejerlejligheder steget med 94 procent i Brønshøj, mens det gælder 123 procent i Vanløse.

Når vi så ser på prisernes udvikling siden 2018 til idag, så forsætter Vanløse med at være dyrere. I Vanløse er i det i gennemsnit 17 procent dyrere at købe lejlighed, end det er i Brønshøj.

I kroner og øre betyder det, at den gennemsnitlige kvadratmeterpris på ejerlejligheder solgt henover sidste år var 6.256 kroner dyrere pr. kvadratmeter. Køber man en ejerlejlighed på 80 kvadratmeter svarer det til en prisforskel på 500.480 kroner.

Når man ser på øvrige områder, der også har fået metrostationer, vurderer Birgit Daetz, at der har været lignende gevinster.

”Amager har i mange år haft en enkelt hovedfærdselsåre i Amagerbrogade, når det kommer til den kollektive trafik. Men med metrosporet, der splitter sig i to et godt stykke ud på Amager, er den sydlige del af byen blevet langt mere attraktiv, fordi afstanden ind til centrum er blevet markant kortere i rejsetid,” siger Birgit Daetz, og fortsætter:

”Vi ved, at adgangen til offentlig transport betyder meget, når folk køber bolig. Vi har tidligere lavet en undersøgelse blandt mere end tusind brugere af Boligsiden, hvor vi spurgte, hvor vigtigt det er med tog, metro eller bus i nærheden, når der skal vælges en bolig. 75 procent svarede, at det enten var vigtigt eller ligefrem afgørende. Derfor giver det god mening, at vi kan aflæse etableringen af metroen i prisstatistikkerne.”

Prisudvikling for ejerlejligheder i Brønshøj og Vanløse
– før og efter metroen (2003):

Grafen viser prisudviklingen i den gennemsnitlige kvadratmeterpris på ejerlejligheder i postnumrene 2700 Brønshøj og 2720 Vanløse. Metroens tilblivelse i 2003 er markeret i diagrammet. Kilde: Boligsiden