Vi vil gerne pendle til arbejde, men de fleste af os vil ikke bruge mere end 30 minutter hver vej. Det viser ny undersøgelse fra Boligsiden.
Op på cyklen, ind i bilen eller toget og så af sted. Ifølge Danmarks Statistik pendler 2,9 millioner danskere for at komme til og fra arbejde. Men vi vil helst ikke bruge for lang tid på det. En ny undersøgelse blandt Boligsidens brugere viser, at 13 procent maksimalt vil bruge 15 minutter hver vej, mens 42 procent vil bruge op til 30 minutter.
”Pendling er tid, der går fra familie og fritidsaktiviteter, og har man langt mellem bolig og arbejde, kan det være svært at få hverdagen til at gå op med fx børn, der skal afleveres og hentes. Derfor vil de fleste af os foretrække at bo i relativ nærhed af vores arbejde,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør og boligøkonom hos Boligsiden.
Selvom de fleste gerne vil holde sig under den halve time, kan hver fjerde stadig lokkes til at bruge tre kvarter hver vej, og 15 procent vil strække sig til en time i transport hver vej. Kun ganske få vil bruge længere end en time.
”Dem, der pendler mellem landsdele – eller ønsker at gøre det – er ikke overraskende i klart undertal. Det betyder også, at hvis arbejdspladsen flytter, så vil de fleste foretrække at finde et nyt job eller en ny bolig tættere på.
Vi vil pendle kortere end før
I 2015 spurgte vi også Boligsiden brugerne om, hvor meget tid de ville bruge på at pendle, og selvom der ikke er store afvigelser, er der en tendens til, at vi ønsker at pendle kortere tid end før. I 2015 var det kun 10 procent, der maksimalt ville bruge 15 minutter hver vej, mens det i dag er 13 procent. Også andelene, der maksimalt vil pendle 30 og 45 minutter, er steget, men færre siger ja tak til de lange pendlerture på en time eller mere.
”Det kan overraske lidt, at vi i dag stadig foretrækker at bo så tæt på arbejdspladsen. Mange har efter corona fået mere fleksibilitet på arbejdet og kan arbejde hjemmefra, og hvis man drømmer om at bo på landet, burde det i dag være nemmere at kombinere med et arbejde i byen. Noget tyder dog på, at det i praksis er en kabale, der er svær at få til at gå op,” siger Birgit Daetz.
Læs også artiklen fra 2015: Så langt vil vi pendle fra bolig til arbejde