Indblik er i denne uge skrevet af Peter J. Mattsen, direktør Nykredit Mægler, Nybolig & Estate.
Ejendomsmæglerbranchen er gået i stå, den digitale udvikling sakker bagud, og hvorfor åbner I dog alle de fysiske forretninger, når de fleste andre brancher lukker ned og går online?
Sådan lyder det ind imellem fra folk, og hver gang slår det mig, at det er et helt andet billede, jeg har af mæglerbranchen. For mæglerbranchen har i den grad taget nogle digitale syvmileskridt. Dem, der fremhæver firmaer, der har disruptet brancher, nævner ofte Airbnb og Uber, men de glemmer helt, at ejendomsmæglerbranchen faktisk stod for første bølge ved en massiv digitalisering, før alle andre kom op i gear.
Den personlige kontakt
Så hvad er det sket siden 1999? Ja, verden er blevet ekstremt digitaliseret, vi sætter hvert år nye rekorder for vores shopping på nettet, vi elsker vores netbank og e-boks og har et hav af apps, der gør vores liv lettere. Men hvad er der sket med bolighandlen på de tyve år? Ikke de store strukturelle ændringer, selvom man selvfølgelig kan meget mere digitalt i dag, som gør livet lettere for både kunderne og ejendomsmæglerne.
Men det er der også en god grund til. Min påstand er nemlig, at øget digitalisering skaber et endnu større fokus og behov for den personlige kontakt, som en app eller en algoritme ikke kan levere. Jo mere digitale vi bliver, des mere begynder vi at længes efter personlig rådgivning. Og det er netop det, som differentierer mæglerbranchen fra rigtig mange andre brancher. Vi sælger boliger, som ikke er en stangvare, man kan sende tilbage med et byttelabel med pakkeposten, hvis man fortryder købet efter 14 dage.
En bolig er noget særligt. Og den koster typisk flere millioner kroner og rummer en del af vores personlige historie. En bolig er også kompleks. Den kræver byggesaglig, juridisk og finansiel ekspertise, ja rigtig mange fagligheder er involveret i en bolighandel. Og hvem er tryg ved at overlade den slags til et stykke software alene.
Behov for tryghed
Det, vi oplever i vores mæglerkæder, er et utvetydigt behov for nærhed, tilstedeværelse og tryghed. Hvad betyder mest, når man skal vælge en mægler til at sælge sin bolig? Når vi spørger kunderne, er de meget klare. Mægleren som person er det mest afgørende. Brandet betyder noget, det digitale tilbudskatalog betyder noget, samarbejdspartnere betyder noget, men i sidste ende peger flertallet på kemien med og troen på, at mægleren kan løfte opgaven. Så ja, mæglerbranchen har måske ikke ændret sig radikalt på den digitale front i nyere tid, men til gengæld er opmærksomheden på kundernes behov skærpet. Og det er vi mæglere opmærksomme på.
Forleden gik jeg forbi en forretning, hvor der var en kæmpe kø ved døren, og min umiddelbare tanke var, at der sikkert var digitale devices på udsalg, men det var faktisk det helt modsatte, der var tilfældet. Forretningen solgte fysiske brætspil som Matador, Ludo og Trivial Pursuit. Og ikke computerspil, som man ellers skulle tro i disse digitale tider. Der er stor trafik på boligportalerne, men trafikken i vores fysiske forretninger er der stadig, og det er mit bud, at den vil blive der længe endnu.