Er der plads til Jeppe K i mæglerbranchen?

Indblik er i denne uge skrevet af Per Bie, adm. direktør hos danbolig.

Mange af jer husker måske Jeppe Kaufmann – bedre kendt som Jeppe K – som var den karikerede udgave af en liebhavermægler i tv-serien Danish Dynamite. Hans rolle spiller på alle vores fordomme om ejendomsmæglere, og selv om det er en karikatur, er der måske noget om snakken.

Når befolkningen hvert år bliver spurgt, hvor stor tillid de har til udvalgte faggrupper, bliver ejendomsmæglere rangeret som nogle af de mindst troværdige. I den seneste troværdighedsmåling var ejendomsmæglerne kun negativt overgået af journalister, bilforhandlere og politikere.

Tryghed for forbrugerne

Hvis man vil øge sin troværdighed, skal man turde være åben, vise sine fejl og tage imod kritik. Netop derfor har ejendomsmæglerbranchen gjort det muligt for købere og sælgere at give mæglerne karakterer ud fra tilfredshed med sagsomkostninger, prisfastsættelse og markedsføring.

Karaktererne bliver offentliggjort på Boligsiden.dk, som sammen med Dansk Ejendomsmæglerforening står bag initiativet. De har dermed sikret endnu større gennemsigtighed og tryghed for forbrugerne, som nemt kan faktatjekke hver enkelt mæglerbutik på alle ledder og kanter.

Mæglerne kan altså ikke skjule, hvis de gentagne gange ikke gør deres arbejde ordentligt og får dårlige karakterer af kunderne.

På dumpegrænsen

Set i lyset af mæglernes lave score i troværdighedsmålingerne, kunne man forvente, at deres karakterer på Boligsiden.dk ville ligge på dumpegrænsen. Men sådan forholder det sig langt fra.

Transparensen har været med til at sætte nogle høje standarder internt i branchen, og hvis mæglerne ikke står skarpt på Boligsiden.dk, mister de et af deres bedste argumenter for, hvorfor kunderne skal vælge dem.

Vi kan dermed se, at de kunder, som lige har handlet bolig gennem en ejendomsmægler, i vid udstrækning giver pæne karakterer, men når et udsnit af befolkningen bliver spurgt i træværdighedsmålingerne, scorer mæglerne lavt.

Forskellen kan hænge sammen med, at nogle af dem, der har været med i målingen, måske ikke har været i kontakt med en ejendomsmægler for nylig. Men jeg tror også, den kan hænge sammen med, at det er svært at ændre sin holdning, hvis den er en del af en stereotyp opfattelse.

Det kender jeg mest af alt fra mig selv. Jeg har aldrig haft noget at udsætte på bilsælgere, når jeg har handlet bil. Alligevel kan jeg godt tage mig selv i at tænke, at bilforhandlere generelt set ikke scorer højt på min troværdighedsskala.

Jeppe K får det svært

Lav troværdighed kommer naturligvis ikke ud af ingenting, og der findes ejendomsmæglere, som ikke har gjort sig fortjent til forbrugernes tillid. Derfor er det kun endnu mere vigtigt, at branchen har givet forbrugerne mulighed for at tage en velinformeret beslutning.

Det er godt fire år siden, at det offentlige karaktersystem blev lanceret, og der kommer nok til at gå nogle år endnu, inden mæglerne stiger på troværdighedsskalaen. I mellemtiden er jeg glad for, at der er kommet så stor gennemsigtighed i branchen, at Jeppe K får svært ved at overleve.

Find mere om