Indblik er i denne uge skrevet af Peter J. Mattsen, direktør i Nykredit Mægler, Nybolig & Estate
Bliver mæglerbranchen disruptet af nye digitale strømninger, og vil ejendomsmæglerne en skønne dag blive erstattet af en hær af menneskelignende robotter og cyborgs? Vi er nok ikke helt tæt på en virkeliggørelse af universet i Ridley Scotts sci-fi-klassiker fra 1982 ”Blade Runner”, hvor det kræver særlige tests at skelne et menneske fra en replikant. Og jeg tør godt forudsige, at det heller ikke bliver tilfældet i den nærmeste fremtid.
For spørger man boligejerne, og især de som har eller netop har haft deres bolig til salg, så er der én ting, der står krystalklart. Og det er, at tillid er den væsentligste faktor, når der skal vælges en ejendomsmægler.
Derfor er det også aktuelt at diskutere, hvordan vi mæglere bedst kan differentiere os fra hinanden. Er det et tjekket logo, der gør forskellen, reklamerne i tv eller er det et spørgsmål om, hvor geniale vores digitale løsninger er? Selvfølgelig gør alle de faktorer en forskel, og den, der ikke hopper med på det digitale lyntog, vil blive hægtet af, men når det kommer til, hvad der virkelig flytter stemmer, er det personen bag mægleren, der skiller fårene fra bukkene.
Mægleren skal være et menneske
Personligt har jeg det fortrinligt med den analyse. For når jeg en dag skal overdrage salget af min bolig til en fremmed, vil jeg gerne kunne mærke, at der er mere end flotte fonde og sindrige algoritmer bag ved.
Der skal være et menneske, som jeg ikke vil tøve med at overdrage min tillid til. En person, der giver et fast håndtryk, har benene solidt plantet på jorden, og som er i stand til at oversætte kvaliteterne ved min bolig, så det ikke kun er hygiejnefaktorerne, der fremhæves.
Jeg vil føle mig forstået, og føle at det ikke kun handler om en simpel transaktion af ydelser og mindst muligt afslag i pris. For er mægleren i stand til at være menneske med alt, hvad det indebærer, så tror jeg, at sandsynligheden for et vellykket salg er større.
Kan Terminator sætte den rette pris?
En bolighandel er kompleks, og mange forhold kan med fordel løses med it-teknologi. Selvom flere af os vil føle det naturligt at gennemføre en handel elektronisk, er der to ting, som hverken Terminator eller R2D2 kan løse, uanset hvor mange begavede softwareudviklere, der har stået fadder til metalstumpen. Og det er at sætte den rigtige pris, hvor alle mulige og umulige faktorer er tænkt ind, og endnu vigtigere at vise min bolig frem med en ærlig entusiasme. At vinde min tillid kræver et fast håndtryk og et menneske, der kigger mig i øjnene og siger det, som det er.
At holde døren og spørge alle uanset deres baggrund og pengepung, hvordan de har det, minder måske mest om en scene fra den folkekære tv-serie Matador, hvor en perfekt kombination af troværdig rådgivning og betingelsesløs servilitet fik Skjerns Magasiner til at sende den antikverede konkurrent ud i mørke og armod. Skjern optimerede produktionsapparatet bedre end de andre og fokuserede på kunderne. Jeg vil vove den påstand, at denne opskrift stadig holder i dag. Bare med en ekstremt digital indsats og højt fokus på kunderne.